Autorem artykułu jest kamil romaniuk
Cel przeróbek tuningowych silnika może być różny:
-zwiększenie mocy silnika,
-uzyskanie określonego przebiegu krzywej momentu obrotowego silnika,
-przygotowanie do udziału w imprezach sportowych,
zmniejszenie zużycia paliwa.
Jak widzimy cele tuningu mogą być różne, nie zawsze tylko moc jest
najistotniejszym parametrem, i w związku z tym różne będą zmiany
konstrukcji silnika, które należy zastosować. Nie zapominajmy jednak, że
silniki poszczególnych modeli samochodów w tej samej klasie znaczenie
różnią się między sobą konstrukcją i osiągami, co powoduje konieczność
indywidualnego podejścia do tuningu posiadanego auta.
W tym momencie możemy zastanowić się, dlaczego fabryki samochodów
zostawiają większe lub mniejsze rezerwy osiągów silnika i jakie jest
uzasadnienie decyzji o przeprowadzeniu tuningu silnika?
Otóż jest kilka przyczyn takiego stanu rzeczy. Przede wszystkim
samochody są wyrobem produkowanym masowo i konstrukcja, jak i
technologia dostosowana jest do takiej produkcji przy ścisłych rygorach
ekonomicznych. We współczesnej wytwórni samochodów w ciągu jednego roku
jeden pracownik wytwarza około 50. pojazdów. Dla porównania przy
produkcji tradycyjnej, co jest stosowane w nielicznych, małych firmach
produkujących w znikomych ilościach samochody często unikatowe (np.
firma Morgan), jeden pracownik wykonuje do 4. egzemplarzy rocznie. Przy
produkcji masowej współczesnego auta unika się więc wszelkich prac
wymagających dopasowywania i obróbki ręcznej, a konstrukcja elementów
dostosowywana jest do ekonomicznej technologii często właśnie kosztem
osiągów. Jako przykład można podać żeliwne, odlewane kolektory
wydechowe, które posiadają zwykle niezbyt korzystny kształt i niskiej
jakości powierzchnię wewnętrzną przewodów.
Duże rezerwy mocy wynikają też z celowego zaniżania osiągów silników
przez producenta, np.: ze względu na przepisy podatkowe obowiązujące w
danym kraju. Przykładem mogą być silniki benzynowe Volkswagena
osiągające zaledwie 75 KM z pojemności 1600 ccm. Inne rezerwy wynikają z
konieczności spełnienia przez firmy wysokich norm ekologicznych w
badaniach homologacyjnych samochodów. Dążenie do konstruowania silników o
wysokich parametrach ekologicznych jest na pewno ze wszech miar
chwalebne, ale odbywa się to kosztem ekonomiczności i osiągów silnika.
Powyższe względy powodują, że produkuje się obecnie wiele modeli
samochodów o niedużej, stosunkowo do pojemności skokowej, mocy silnika.
Uważam, że przy obecnym natężeniu ruchu samochody, które nie dysponują
przyspieszeniami poniżej 15 sekund do 100 km/h są niebezpieczne i mogą
stwarzać zagrożenie szczególnie podczas wykonywania manewru
wyprzedzania.
ZASADY TUNINGU SILNIKÓW
Podejmując decyzję o przeprowadzeniu tuningu silnika warto kierować się
kilkoma zasadami. Przygotowując samochód do udziału w imprezach
sportowych tuning silnika jest właściwie koniecznością. Określając w
takim wypadku zakres przeróbek kierujemy się przede wszystkim
regulaminem technicznym imprezy, w której będziemy startowali; określa
on w sposób szczegółowy jakiego rodzaju modernizacje są dozwolone i
należy je wykorzystać maksymalnie.
Przy przeróbkach samochodów turystycznych (do codziennej jazdy na
drogach) orientacyjnym wskaźnikiem pozwalającym wnioskować o rezerwach
mocy w silniku jest moc jednostkowa, określająca ile KM przypada na 1
litr pojemności skokowej silnika:
- silniki wolnossące o mocy jednostkowej około 50 KM/1000 ccm i poniżej -
mają bardzo duże rezerwy mocy, doskonale nadają się do tuningu,
- silniki posiadające moc jednostkową powyżej 70 KM/1000 ccm są
fabrycznie "wysilone"; tuning tych silników jest trudniejszy, a czasami
mało efektywny.
Przeciętne silniki wyczynowe wolnossące charakteryzują się mocą jednostkową od 100 do 150 KM/1000 ccm.
Przystępując samodzielnie do modernizacji silnika należy pamiętać o dwóch istotnych zasadach:
- musimy wybrać jakąś metodę weryfikacji skuteczności poszczególnych przeróbek,
- zmiany najlepiej dokonywać "po jednej", każdorazowo sprawdzając czy osiągnęliśmy poprawę, czy pogorszenie charakterystyki.
---
Kamil Romaniuk
http://mojehobby-roman.blogspot.com
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz