Autorem artykułu jest Mateusz Górski
W dobie szalejących cen paliw instalacje LPG stają się źródłem
pokaźnych oszczędności. Już nie tylko właściciele starszych samochodów
osobowych, ale także Ci kupujące nowe, coraz chętniej wybierają
zasilanie autogazem. Czy słusznie? To zależy. Na pewno warto przed
dokonaniem wyboru poznać wady i zalety instalacji LPG.
Niestety autogaz, który posiada około 75% sprzedaży LPG w Polsce, jest paliwem niewygodnym: brzydko pachnie, psuje silniki i jest niebezpieczny.
Tak właśnie mówią o autogazie przeciwnicy tej metody zasilania pojazdów
mechanicznych. Mają trochę racji, aczkolwiek bardziej się mylą. Ponadto
opinie te rodzą się z dwóch powodów - do tej pory silniki diesla trudno
było przerobić na zasilanie gzowe, po drugie - sprzedaż paliwa za 2,84
zł jest trochę bez sensu, kiedy można to zrobić za 5,75 zł (autogaz jest
niewygodny politycznie).
Mechanicy samochodowi oferujący montaż instalacji LPG, oraz Ci, którzy takich instalacji używają, wiedzą że, użytkowanie autogazu
ma swoje wady i zalety. Na pewno każdy, kto zastanawia się nad
zagazowaniem swojego samochodu powinien poznać najważniejsze fakty o
LPG.
Zalety używania instalacji LPG
1. Lżejsza masa zbiorników do LPG, w porównaniu tych do PB95 czy ON.
2. Silnik iskrowy, czterosuwowy bez problemu pracuje na gazie.
3.
Autogaz, jak każdy inny gaz LPG podczas spalania wytwarza mniejszą
ilość gazów cieplarnianych niż benzyna. Jest ekologiczniejszy!
4. Cena gazu stanowi około 50% ceny benzyny (luty 2012: PB95 - 5,72 zł, LPG - 2,84 zł).
5. Nie ma żadnych naukowych doniesień o złym wpływie LPG na silniki benzynowe.
Wady użytkowania autogazu
1. Silnik powinien uruchamiać się na benzynie, zwłaszcza zimą.
Dlatego nie można zrezygnować zupełnie z tankowania benzyny i instalacji
pod nią.
2. Spaliny generowane podczas spalania LPG są bardzie
„mokre”, więc powodują większą korozję układu wydechowego. Można to
zaobserwować zwłaszcza zimą, kiedy zimne instalacje LPG generują masy
białego dymu za autem.
3. Butla z gazem zajmuje miejsce w samochodzie.
4. Instalacje autogazu wymagają serwisowania, więc wzrastają koszty eksploatacji samochodu.
5. Wzrost ceny przeglądów. Samochód osobowy bez instalacji - 98 zł, za przegląd z instalacją LPG - 161 zł.
6. Niewłaściwe ilości benzyny w baku może być powodem zepsucia pompy paliwa.
7. Nieznacznie spada moc silnika (osiągi silników zasilanych LPG spadają od 4 do 15%).
Jak widać, LPG
ma swoje wady i zalety. Ci, którzy chcą zmniejszyć koszty użytkowania
samochodu powinni jak najszybciej rozważyć za i przeciw, bo nie wiadomo
kiedy ceny LPG w Polsce wzrosną.
Wzajemnie ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
Podziemny zbiornik na LPG stanowi bezpieczne i ekonomiczne rozwiązanie dla magazynowania gazu. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów, zbiorniki te są odporne na korozję i uszkodzenia, co zapewnia ich długą żywotność i niezawodność.
OdpowiedzUsuń