Po
odpaleniu silnika przez pewien czas olej nie dopływa do różnych
mechanizmów, np. do łożysk turbiny. Dlatego trzeba pamiętać żeby po
odpaleniu silnika nie ruszać gwałtownie, nie obciążać silnika. W taki
sposób powodujemy, że łożyska turbiny chodzą przez jakiś czas bez
smarowania co przyczynia się do szybkiego ich zużycia.
Z kolei po
zatrzymaniu samochodu należy przed zgaszeniem silnika odczekać
chwile. Zwłaszcza jak silnik pracował pod wysokim obciążeniem. Po
zgaszeniu silnika przestaje pracować pompa olejowa. Łożyska turbiny
nie dostają oleju, której wirnik jeszcze kręci się przez kilkanaście
sekund z prędkością nawet do 200 tysięcy obr/min bez smarowania.
Duże znaczenia dla trwałości turbiny ma też olej silnikowy. Nie należy
oszczędzać na jakości oleju i przestrzegać terminów wymian. Sprawdzać
także ciśnienie oleju w trakcie jazdy, a także podczas wizyty w
serwisie.
Należy też dbać o czystość zasysanego powietrza
poprzez regularną wymianę filtra. Przy wymianie filtra należy pamiętać o
oczyszczeniu komory filtra. Pozostawiony tam pył także zaszkodzi
turbinie. Wszelkie zanieczyszczenia zasysanego powietrza są dla turbiny
bardzo szkodliwe.
Trzeba pamiętać o stosowaniu tych zasad w samochodach z silnikami turbodoładowanymi. Bo niestety regeneracja turbiny jest droga a w niektórych przypadkach nie nadaje się do naprawy. Turbiny których nie da się naprawić są z wirnikami na łożyskach kulkowych oraz samochody z turbinami tuningowymi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz