Są dwa podstawowe typy silników 1.9 TDI: Pierwsz to silnik zasilany wysokociśnieniową pompą o mocy 90 lub 110 KM, natomiast drugi zasilany jest przez pompowtryskiwacze o mocach: 100, 105, 116, 130, 150 KM
Ogólnie oba typy są bardzo dobre,
niezawodne, oszczędne i potrafią bardzo wiele wytrzymać. Sam mam
znajomego który ma golfa 1.9 TDI z przebiegiem 430 000 km i ma się
dobrze!
Są dwa podstawowe typy tego silnika.
Pierwsza konstrukcja powstała na początku lat 90-tych i można go spotkać
np. w Audi 80, Golfie III, Passacie z rocznika 1993. Jest to jednostka
zasilana wysokociśnieniową pompą i ma dwa warianty mocy. Jako pierwszy
powstał silnik o mocy 90, a nieco później 110 KM. Są to dwa bliźniacze
silniki występujące tylko w tych dwóch wariantach mocy. Silniki te nie
są podatne na tzw. cziptuning, także jeśli ktoś chce podkręcić silnik
musi się zdecydować na nowszą wersję tego sinika (zasilanego przez
pompowtryskiwacze). Oba silniki były produkowane jednocześnie, także
można spotkać np. Audi A4 2000 r. z silnikiem o mocy 110 KM lub 116 KM.
Jeżeli kogos interesuje cziptuning to musi zwrócić na to uwagę.
Nowszy wariant tego silnika to
konstrukcja z roku 1999. Dół silnika jest ten sam co w starszym
wariancie, (blok silnika, tłoki) natomiast inna jest góra - czyli
głowica, oraz inne zasilanie (w starszym - pompa wysokociśnieniowa, w
nowszym - pompowtryskiwacze). Silnik ten występuje w następujących
wariantach mocy: 100, 105, 116, 130, 150 KM. Silniki te różnią się
wyglądem więc można je łatwo rozróżnić. Na blogu zamieściłem zdjęcia
silnika zasilanego pompowtryskiwaczami, ale łatwo możecie znaleźć
zdjęcia (np. w ogłoszeniach motoryzacyjnych) silnika zasilanego pompą
wysokociśnieniową.
Bardzo duże znaczenie
ma olej silnikowy który musi spełniać określone normy producenta -
dotyczy to silnika z pompowtryskiwaczami. Do silnika o mocy 90 lub 110
KM czyli zasilanego pompą wysokociśnieniową można stosować olej
spełniający normę VW 505.00. Może to być olej np. półsyntetyczny 10W40, i
taki był stosowany w autach z początku lat 90-tych, natomiast w
nowszych był już stosowany olej syntetytczny np. 5W40. W konstrukcji
zasilanej pompowtryskiwaczami trzeba stosować specjalny olej spełniający
normę VW 505.01. Nie mylić z normą 505.00 bo to zupełnie coś innego!
Nie każdy olej 5W40 Diesel pomimo tego że na etykiecie jest informacja
,, przeznaczony do nowoczesnych turbodiesli'' spełnia tą normę. Jeśli
ktoś nie zwróci na to uwagi to dojdzie do uszkodzenia pompowtryskiwaczy.
W serwisach oraz w czasopismach motoryzacyjnych możecie znaleźć
informacje że pompowtryskiwacze czasem się psują, ale jest to wynikiem
niewiedzy i stosowania niewłaściwego oleju.
Należy pamiętać aby zadbać o
turbosprężarkę. Po uruchomieniu silnika należy poczekać około 30 sekund
(silnik ma pracować na wolnych obrotach) i dopiero rozpocząć jazdę.
Dzięki temu olej dobrze rozprowadzi się po silniku, oraz dotrze do
turbosprężarki. Na zimnym silniku należy delikatnie obchodzić się z
pedałem gazu i poczekać aż silnik będzie miał optymalną temperaturę
pracy. Gdy jeździmy ostro a silnik jest zimny to wtedy silnik zużywa
dużo oleju oraz następuje przyśpieszone zużycie silnika. Części silnika
są tak spasowane że najlepiej współpracują ze sobą właśnie w
optymalnej temperaturze (90 stopni Celsjusza). Po zakończeniu jazdy,
szczególnie ostrej jazdy, nie gasić od razu silnika. Należy poczekać
przynajmniej 30 sekund aby turbina się schłodziła i zwolniła obroty -
dopiero wtedy można wyłączyć silnik. Jeśli zgasimy silnik od razu to
silnik przestaje pracować, ale turbina dalej się obraca i pracuje na
sucho. Dochodzi wtedy do mikro zatarć i turbina szybko się zużywa.
Turbosprężarka to bardzo trwała urządzenie i wytrzyma tyle samo co
silnik. Z reguły jednak często dochodzi do awarii przy różnych
przebiegach (czasem jest to przebieg100 tys. km.) dlatego właśnie że
właściciele nie wiedzą jak obchodzić się z tym urządzeniem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz