Klasyfikacja i zastosowanie olejów silnikowych.
Poniżej znajdą Państwo garść informacji
na temat oznaczeń klasyfikacji olejów silnikowych oraz oznaczeń norm
producentów samochodów, które powinny znajdować się na każdym
opakowaniu a na które większość z użytkowników nie zwraca uwagi. Dla
dużej grupy ludzi są to "tajemnicze znaczki", których odszyfrowanie
może stanowić nie lada wyzwanie. Okazuje się jednak, że nie taki diabeł
straszny. Mamy nadzieję, że po lekturze tego artykułu odcyfrowanie
"hieroglifów" z butelek oleju silnikowego okaże się przysłowiową "bułką
z masłem".
Główne funkcje oleju silnikowego.
Olej w silniku pojazdu spełnia szereg
ważnych funkcji. Jest to ten element naszej "koegzystencji" z autem, na
który sporo ludzi niestety nie zwraca należytej uwagi. Dbanie o
odpowiedni dobór oleju, jego regularna wymiana i kontrola stanu to
czynności nie wymagające od użytkownika wielkich nakładów pracy czy
pieniędzy a mogące zapewnić długą i bezproblemową eksploatację silnika w
samochodzie.
Do głównych funkcji jakie powinien spełniać dobry olej silnikowy należą przede wszystkim:
- smarowanie silnika podczas pracy oraz
podczas rozruchu silnika (aby uniknąć tzw. suchego startu olej
powinien utworzyć na elementach silnika tzw. film olejowy)
- uszczelnianie współpracujących ze sobą elementów silnika
- usuwanie zanieczyszczeń (za tą
funkcję odpowiadają w olejach tzw. detergenty, które niejako "otaczają"
cząsteczki zanieczyszczeń i pozbywają się ich z elementów silnika)
- zabezpieczenie przed korozją
- chłodzenie silnika podczas pracy (odprowadzanie ciepła wytworzonego podczas tarcia elementów silnika)
Klasyfikacja lepkościowa
SAE - Society of Automotive Engineers
Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych z siedzibą w Warrendale niedaleko Pittsburgh`a. Istnieje od 1905 roku. SAE jest dziś obecne w 97 krajach na całym świecie. Głównym celem stowarzyszenia jest wyznaczeni standardów dla przemysłu samochodowego (paliwa, oleje, parametry świateł i inne). Klasyfikacja SAE dzieli oleje na 11 klas lepkościowych w trzech grupach: oleje zimowe, letnie, wielosezonowe.
Oleje zimowe
Grupę olejów zimowych podzielono na 6 klas oznaczonych symbolami liczbowymi, przy których umieszczono literę W (Winter- zima)SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W.
Oleje letnie
Grupę olejów letnich podzielono na 5 klas SAE: 20, 30, 40, 50, 60.
Oleje wielosezonowe
Grupa olejów wielosezonowych jest najczęściej stosowana w silnikach samochodowych z uwagi na możliwości eksploatacji niezależnie od pory roku. Przykładowe oznaczenia olejów wielosezonowych 0W30, 5W40, 15W40.
Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych z siedzibą w Warrendale niedaleko Pittsburgh`a. Istnieje od 1905 roku. SAE jest dziś obecne w 97 krajach na całym świecie. Głównym celem stowarzyszenia jest wyznaczeni standardów dla przemysłu samochodowego (paliwa, oleje, parametry świateł i inne). Klasyfikacja SAE dzieli oleje na 11 klas lepkościowych w trzech grupach: oleje zimowe, letnie, wielosezonowe.
Oleje zimowe
Grupę olejów zimowych podzielono na 6 klas oznaczonych symbolami liczbowymi, przy których umieszczono literę W (Winter- zima)SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W.
Oleje letnie
Grupę olejów letnich podzielono na 5 klas SAE: 20, 30, 40, 50, 60.
Oleje wielosezonowe
Grupa olejów wielosezonowych jest najczęściej stosowana w silnikach samochodowych z uwagi na możliwości eksploatacji niezależnie od pory roku. Przykładowe oznaczenia olejów wielosezonowych 0W30, 5W40, 15W40.
Klasyfikacje jakościowe:
I Klasyfikacja ACEA
ACEA - Association des Constructeurs Européens dAutomobile
Stowarzyszenie Konstruktorów Samochodów Europejskich z siedzibą w Brukseli istnieje od 1996 roku. Do stowarzyszenia należą takie firmy jak BMW, FIAT, PORSCHE, VOLVO czy VOLKSWAGEN. Głównym celem stowarzyszenia jest poprawa jakości olejów silnikowych. Wszyscy producenci olejów silnikowych przystępujących do programu ACEA zgadzają się produkować oleje silnikowe w oparciu o EELQMS (Europejski System Jakości Olejów Silnikowych), standardy ISO oraz zalecenia ACEA. Do najbardziej znanych producentów posiadających akredytacje stowarzyszenia należą m. In.: BP, CASTROL, COMMA, ELF, MOBIL, MOTUL, SHELL, STATOIL, TEXACO itd.
Samochody osobowe z silnikami benzynowymi
ACEA A1 - Oleje silnikowe Fuel Economy z obniżoną lepkością wysokotemperaturową HTHS.
ACEA A2 - Specyfikacja dla konwencjonalnych olejów silnikowych lekkobieżnych. Nieaktualna!
ACEA A3 -
Konwencjonalne oleje silnikowe lekkobieżne o wyższych wymaganiach niż
A2. Przewyższają A2 odnośnie strat wynikających z lotności,
stabilności oksydacyjnej i czystości tłoka.
ACEA A5 - Spełnia
najwyższe wymagania odnośnie odporności na starzenie, lepkości,
zmniejszenia zużycia paliwa, emisji spalin, zużycia silnika, czystości
silnika szczególnie przy WIV (wydłużonym okresie między wymianami
oleju). Obniżona lepkość wysokotemperaturowa HTHS umożliwia niższe
zużycie paliwa.
Samochody osobowe z silnikami Diesla
ACEA B1 - Oleje silnikowe Fuel Economy z obniżoną lepkością wysokotemperaturową HTHS.
ACEA B2 - Specyfikacja dla konwencjonalnych olejów lekkobieżnych - nieaktualna!
ACEA B3 -
Konwencjonalne oleje silnikowe lekkobieżne z wyższymi wymaganiami niż
B2. Wyższe wymagania dotyczą ścierania krzywki, czystości tłoka i
lepkości w przypadku podwyższonej ilości sadzy.
ACEA B4 - Wymaga
doskonałych właściwości czyszczących i dyspersyjnych oraz odporności
na gęstnienie oleju w wyniku większej ilości cząstek sadzy,
szczególnie w przypadku silników Diesla z wtryskiem bezpośrednim.
Wyjątek stanowią silniki Diesla z pompowtryskiwaczami.
ACEA B5 - Spełnia
podwyższone wymagania odnośnie odporności na starzenie, lepkości,
oszczędności paliwa, zużycia, czystości silnika, szczególnie w
przypadku WIV (wydłużonego okresu między wymianami oleju). Obniżona
lepkości wysokotemperaturowa HTHS umożliwia zmniejszenie zużycia
paliwa.
Samochody osobowe z silnikami benzynowymi i Diesla EURO IV, EURO V.
ACEA C1 - Low SAPS,
obniżona lepkość wysokotemperaturowa HTHS 2,9-3,5 mPa*s, niska lepkość
(0W-XX, 5W-XX), moc jak w A5/B5, jednakże ze ściśle ograniczonymi
ilościami popiołu siarczanowego (<=0,5%), fosforu (<=0,05%),
siarki (<=0,2%). ACEA C2 - Mid SAPS, obniżona
lepkość wysokotemperaturowa HTHS 2,9-3,5 mPa*s, niska lepkość (0W-XX,
5W-XX), moc jak w A5/B5 jednakże z większymi ilościami popiołu
siarczanowego (<=0,8%), fosforu (<=0,07-0,09%), siarki
(<=0,3%) niż dla C1. ACEA C3 - Mid SAPS, wysoka
lepkość wysokotemperaturowa HTHS > 3,5 mPa*s, niska lepkość (0W-XX,
5W-XX), moc jak w A5/B5 jednakże z większymi ilościami popiołu
siarczanowego (<=0,8%), fosforu (<=0,07 - 0,09%), siarki
(<=0,3%) niż dla C1. ACEA C4 - Low SAPS, wysoka
lepkość wysokotemperaturowa HTHS >3,5 mPa*s, niska lepkość (0W-XX,
5W-XX), moc jak w A3/B4 jednakże z większymi ilościami popiołu
siarczanowego (<=0,8%), fosforu (<=0,07 - 0,09%), siarki
(<=0,3%) niż dla C1.
E1 Nieaktualna
E2 Standardowy olej, do silników z turbodoładowaniem i bez
E3 Nieaktualna od 10/2004, obowiązuje do 1 listopada 2006, zastąpiona E6
E4 Oparta na normie MB
228.5. Nie stosuje się testu silnikowego OM 364 A, za to Mack T8
& T8E. Przeznaczony na najdłuższe okresy między wymianami oleju,
odpowiedni do silników spełniających Euro III
E5 Nieaktualna od 10/2004, obowiązuje do 1 listopada 2006, zastąpiona E7
E6 Zalecane są do
wysoko obciążonych silników wymagających zarówno Euro 1, 2 i 3, jaki i
Euro 4 z wydłużonym okresem pomiędzy wymianami (zgodnie z
zaleceniami producenta silnika), pracujących w bardzo trudnych
warunkach. Szczególnie polecane do motorów wysokoprężnych z zaworem EGR
(Exhaust Gas Recirculation), z lub bez filtra cząstek stałych.
Formulacja ACEA
E6 Jest mocno
akcentowana dla nowych jednostek z filtrem PDF jaki i tych, w których
zaleca się tankowanie nisko siarkowego paliwa ON (maksymalnie do 50
ppm, np. Shell V-Power Diesel). Wszelkie wątpliwości co do stosowania
nowej klasy olejowej powinny być rozstrzygnięte w serwisie danej
marki
E7 Oleje których
zadaniem jest także utrzymywanie stałej lepkości w szerokim spektrum
temperatur, mają one wysokie własności czyszczące (tłoki, pierścienie
czy łożyska ślizgowe turbosprężarek), rozpraszające sadze, jak
również zapewniają ochronę przed tzw. polerowaniem gładzi
cylindrowej. Zalecane są do silników Diesla wymagających normy Euro 1, 2
i 3 oraz Euro 4 z wydłużonymi okresami pomiędzy wymianami i
pracującymi w bardzo ciężkich warunkach. Rekomendowane są do motorów
bez filtra PDF, szczególnie zalecane do techniki EGR jak i technologii
SCR (redukcja tlenków azotu NOx). Wszelkie wątpliwości co do
stosowania nowej formulacji olejowej powinny być również
rozstrzygnięte w serwisie danej marki
II Klasycikacja API
API - American Petroleum Institute
Amerykański Instytut Naftowy z siedziba w Waszyngtonie oraz oddziałami w 27 stanach istnieje od 1919 roku. Instytut nadzoruje specjalny Program Certyfikacji oparty o współdziałanie takich firm, jak FORD, GENERAL MOTORS, DAIMLER, CHRYSLER, Stowarzyszenie Producentów Silników. Głównym celem programu jest stworzenie standardów Jakościowych dla olejów silnikowych. Wszystkie produkty, które spełniają wysokie wymagania Programu mogą stosować jego oznaczanie klas jakości.
Samochody z silnikiem benzynowym
SM Najnowsza klasa
jakości, weszła w życie w lipcu 2004, do silników benzynowych aut
osobowych. Jej zastosowanie odnosi się do wszystkich kolejnych klas
API gwarantując zachowanie pełnej ochrony silnika.
SL Do wszystkich
silników używanych obecnie, chroni silnik podczas pracy w wysokich
temperaturach oraz zmniejsza zużycie paliwa i oleju.
SJ Do wszystkich silników wyprodukowanych do roku 2001.
SG Do wszystkich silników wyprodukowanych do roku 1993.
Samochody z silnikiem wysokoprężnym
CH4 Do najnowszych silników turbodoładowanych, może być stosowany zamiast olejów z kategorią CD, CF4, CG4
CG4 Do silników ciężarowych autobusowych, być stosowany zamiast olejów z Kategorią CD, CE i CG4
CF4 Do silników turbodoładowaniem lub bez, może być stosowany zamiast olejów z kategorią CD, CE
CF Do silników pracujących w ciężkich warunkach, bez wtrysku bezpośredniego, może być stosowany zamiast olejów z kategorią CD
Specyfikacje producentów samochodów.
BMW olej specjalny - Olej lekkobieżny. Przeznaczony do silników benzynowych wyprodukowanych do 1998.
BMW LL-98 - Przeznaczony do silników benzynowych wyprodukowanych w latach 1998-09/2001 z WIV (wydłużonym okresem między wymianami oleju.
BMW LL-01 - Przeznaczony do silników benzynowych i Diesla po 09/2001 z WIV (wydłużonym przebiegiem międzywymianowych).
BMW LL-04 -
Przeznaczony do silników benzynowych i Diesla o obniżonej emisji
spalin zgodnie z normą EURO IV po 2004 roku z filtrem cząstek stałych i
WIV (wydłużonym przebiegiem międzywymianowym).
MERCEDES BENZ
MB 229.1 - Przeznaczony do silników benzynowych oraz Diesla. Podwyższone wymagania w stosunku do ACEA A2-96/A3-96 oraz B2-96/B3-96.
MB 229.3 - Przeznaczony do silników benzynowych (kompresor) oraz do silników Diesla (CDI) z systemem Assyst Plus.
MB 229.31 - Przeznaczony do silników Diesla z filtrem cząstek stałych i z systemem Assyst Plus (15.000 km).
MB 229.5 - Przeznaczony do pojazdów z systemem Assyst Plus (20.000 km).
MB 229.51 - Przeznaczony do silników Diesla z filtrem cząstek stałych po 2005 z systemem Assyst Plus.
FORD & PREMIER AUTOMOTIVE GROUP
WSS M2C 913A -
Przeznaczony do silników benzynowych oraz do silników Diesla (wyjątki:
1.9 TDI Ford Galaxy z pompowtryskiwaczami oraz silniki TDCI).
Obniżona lepkość wysokotemperaturowa HTHS.
WSS M2C 913B -
Przeznaczony do silników benzynowych oraz do silników Diesla, w tym do
silników TDCI (wyjątek: 1.9 TDI Ford Galaxy z pompowtryskiwaczami).
Obniżona lepkoścć wysokotemperaturowa HTHS.
WSS M2C 917A - Przeznaczony do silników 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami (Ford Galaxy). Wysoka lepkość wysokotemperaturowa HTHS.
WSS M2C 934A -
Przeznaczony do silników benzynowych oraz do silników Diesla o
obniżonej emisji spalin zgodnie z normą EURO IV, wyposażonych w filtr
cząstek stałych. Low SAPS z bardzo niewielką zawartością siarki,
fosforu, popiołów siarczanowych. Obniżona lepkość wysokotemperaturowa
HTHS.
WSS M2C 934B -
Przeznaczony do nowych silników Diesla - Landrover i Jaguar (2.7L,
3.0L V6 wyprodukowanych po 2010) o obniżonej emisji spalin zgodnie z
normą EURO V. Low SAPS z bardzo niewielką zawartością siarki, fosforu, i
popiołów siarczanowych. Obniżona lepkość wysokotemperaturowa HTHS.
OPEL / GENERAL MOTORS
GM-LL-A-025 - Przeznaczony do silników benzynowych w systemie Eco-Flex-Service wyprodukowanych po 2002 (30.000 km/ 2 lata).
GM-LL-B-025 - Przeznaczony do silników Diesla w systemie Eco-Flex-Service wyprodukowanych po 2002 (30.000 km/ 2 lata).
GM Dexos 2 -
Przeznaczony do silników benzynowych i Diesla z filtrami cząstek
stałych w systemie Eco-Flex-Service wyprodukowanych w Europie od maja
2010 (30.000 km/ 1 rok). Kompatybilny z GM-LL-A-025 i GM-LL-B-025.
PORSCHE
A40 - Kontynuacja
wcześniejszej specyfikacji, możliwość stosowania do pojazdów
wyprodukowanych od roku 1994 i przewidziany dla wszystkich klasycznych
silników benzynowych Porsche z typoszeregu 911, Cayman, Cayenne,
Boxster, Panamera, Cayenne V6 bez Longlife-Service.
C30 - Technicznie
porównywalny ze specyfikacjami VW 504.00/507.00 i przewidziany dla
Cayenne Diesel 3.0 TDI. Silnik z DPF oraz Cayenne z silnikiem
benzynowym V6 i Longlife-Service.
PSA-Gruppe (Peugeot & Citroen)
B71 2295 - Bazuje na ACEA A2/B2 o lepkości 15W-40 i przewidziany jest dla starszych typów pojazdów.
B71 2294 - Bazuje na ACEA A3/B3 lub A3/B4 i testach grupy PSA, np. lepkość przewidziana dla starszych typów pojazdów - 10W-40
B71 2296 - Wymaga oleju
silnikowego bazującego na ACEA A3/B4, lub A5/B5 i testach grupy PSA,
np. lepkość przewidziana dla aktualnych modeli z silnikami benzynowymi
lub z silnikami Diesla - 5W-30.
B71 2290 - Olej
silnikowy Mid SAPS bazuje na ACEA C2 5W-30 i testach grupy PSA.
Lepkość przewidziana dla aktualnych modeli z silnikami benzynowymi lub
Diesla i z filtrami cząstek stałych - 5W-30. Obniżona lepkość
wysokotemperaturowa HTHS zmniejsza zużycie paliwa. Obniżona zawartość
popiołów wydłuża żywotność filtra cząstek stałych.
RENAULT
RN 0700 - Przeznaczony do silników benzynowych z turbodoładowaniem wyprodukowanych po 2008.
RN 0710 - Przeznaczony
do silników benzynowych z turbodoładowaniem w tym do modeli sportowych
Renault oraz do silników Diesla bez filtra cząstek stałych
wyprodukowanych po 2008.
RN 0720 - Olej Low SAP z
obniżoną zawartością fosforu, siarki i popiołów siarczanowych.
Przeznaczony do silników 2.0 dCi (M9R z filtrem cząstek stałych)
wyprodukowanych po 11/2007 (od wprowadzenia Renault Laguna III, po
2008). Może być stosowany do modeli Renault z filtrami cząstek stałych.
VOLKSWAGEN, AUDI, SEAT, SKODA
VW 501.01 - Konwencjonalny olej o szerokim zastosowaniu. Przeznaczony do silników benzynowych oraz do silników Diesla.
VW 502.00 -
Przeznaczony do silników benzynowych wyprodukowanych po 1996 roku ze
stałym wydłużonym okresem miedzy wymianą oleju (15.000 km/ 1 rok).
VW 503.00 -
Przeznaczony do silników benzynowych wyprodukowanych po roku 2000 z
wydłużonym okresem między wymianami oleju (30.000 km/ 2 lata). Obniżona
lepkość wysokotemperaturowa HTHS.
VW 503.01 -
Przeznaczony do silników benzynowych z wydłużonym okresem między
wymianami oleju, wyprodukowanych po roku 2000. Wysoka lepkość
wysokotemperaturowa HTHS.
VW 504.00 -
Przeznaczony do silników benzynowych z lub bez wydłużonego okresu
między wymianami oleju, po 2005 roku, kompatybilny do VW 502.00, VW
503.00, VW 503.01. Wysoka lepkość wysokotemperaturowa HTHS.
VW 505.00 -
Przeznaczony do silników Diesla z lub bez turbodoładowania bez
pompowtryskiwaczy, bez fabrycznie zamontowanego filtra cząstek stałych.
Standardowy okres między wymianą oleju (15.000 km/ 1 rok). Wysoka
lepkość wysokotemperaturowa HTHS.
VW 505.01 -
Przeznaczony do silników Diesla z pompowtryskiwaczami, bez fabrycznie
zamontowanego filtra cząstek stałych. Standardowy okres między
wymianami oleju (15.000 km/ 1 rok). Wysoka lepkość
wysokotemperaturowa.
VW 506.00 -
Przeznaczony do silników Diesla z wydłużonym okresem między wymianą
oleju (30.000 km/ 2 lata), bez pompowtryskiwacza, bez fabrycznie
zamontowanego filtra cząstek stałych. Obniżona lepkość
wysokotemperaturowa HTHS.
VW 506.01 -
Przeznaczony do silników Diesla z wydłużonym okresem między wymianą
oleju (30.000 km/ 2 lata), wyprodukowany po 2002 roku. Obniżona lepkość
wysokotemperaturowa HTHS.
VW 507.00 -
Przeznaczony do silników Diesla z pompowtryskiwaczami lub bez, ze
stałym lub wydłużonym przebiegiem między wymianami oleju i z filtrem
cząstek stałych wyprodukowanych po 2005 roku. Kompatybilny w dół do
specyfikacji VW 505.00, VW 505.01, VW 506.01 (z wyjątkiem R5 TDI i V10
TDI z pompowtryskiwaczami produkowanych do 12/2006). Wysoka lepkość
wysokotemperaturowa HTHS.
Słowniczek najważniejszych pojęć.
LEPKOŚĆ - Lepkość opisuje wewnętrzne tarcie płynu i dostarcza informacji o płynności oleju w niskich i wysokich temperaturach.
LEPKOŚĆ HTHS - Lepkość
wysokotemperaturowa HTHS (High Temperature High Shear Rate), zwana
także lepkością dynamiczną mierzona jest w mili Paskalach na sekundę
(mPa*s) przy 150o C i przy wysokim ścinaniu ślizgu 106s-1 i opisuje
zachowanie środka smarnego na poszczególnych elementach silnika: na
ścianie cylindra, na łożysku korbowodu, lub na łożysku wału korbowego.
Low HTHS 2,9-3,5 mPa*s = obniżona lepkość wysokotemperaturowa,
umożliwia mniejsze zużycie paliwa. High HTHS >=3,5 mPa*s = wysoka
lepkość wysokotemperaturowa, lepsza ochrona przez ścieraniem/ zużyciem.
KLASY LEPKOŚCI SAE
- SAE J300 (Society of Automotive Engineers / Stowarzyszenie
Inżynierów Przemysłu Samochodowego) określają klasy lepkości. I tak np. w
nazwie SAE 10W-40: liczba przed literą W oznacza lepkość przy niskich
temperaturach, in niższa wartość przed literą W, tym bardziej płynny
olej w niskich temperaturach (W = Winiter = Zima). Liczba po literze W
oznacza lepkość w wysokich temperaturach. Im wyższa "lepkość ciepła",
tym większe obciążenia wytrzymuje olej w wysokich temperaturach. W
celu uniknięcia pomyłki przy doborze olejów silnikowych i
przekładniowych, klasy lepkości olejów przekładniowych określa się wg
SAE J 306 (lub SAE 75-90).
KLASYFIKACJE API -
Klasy API (American Petroleum Institute opisują amerykańskie wymagania
i kryteria klasyfikacji olejów silnikowych i przekładniowych.
Aktualna klasyfikacja dla silników benzynowych: API SM.
Aktualna klasyfikacja dla silników Diesla: API CJ 4.
Aktualna klasyfikacja dla olejów przekładniowych: API GL-1, API GL-2, API GL-3, API GL-4, API GL-5.
Aktualna klasyfikacja dla silników benzynowych: API SM.
Aktualna klasyfikacja dla silników Diesla: API CJ 4.
Aktualna klasyfikacja dla olejów przekładniowych: API GL-1, API GL-2, API GL-3, API GL-4, API GL-5.
KLASYFIKACJA ACEA -
Ponieważ europejskie warunki eksploatacyjne i charakterystyki silników
różnią się zasadniczo od amerykańskich, organizacja ACEA (Association
des Constructeurs Europeens d'Automobiles) wprowadziła w 1996 roku
własny system klasyfikacji olejów. Bazuje on na systemie klasyfikacji
API, koncentrując sie głównie na dwóch aspektach: wymaganiach odnośnie
właściwości środków smarnych oraz obowiązujących norm emisji spalin
EURO. Ponadto uwzględnia ona pozytywne wyniki testów w zdefiniowanych
silnikach pojazdów europejskich. Aktualna klasyfikacja ACEA-2004
opisuje oleje różnych klas jakości, przy czym A (A1, A2, A3, A5) oznacza oleje do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi, B (B1, B2, B3, B4, B5) to oleje do samochodów osobowych z silnikami Diesla, C (C1, C2, C3, C4) to oleje silnikowe z limitowanym poziomem SAPS, a E (E2, E6, E7) to olej do samochodów ciężarowych z silnikami Diesla.
SAPS LEVEL - Poziomy SAPS definiują zawartość popiołu siarczanowego, fosforu i siarki w olejach silnikowych.
Low SAPS - bardzo ograniczona zawartość popiołu siarczanowego (<=0,5%), fosforu (0,05%) i siarki (<=0,2%).
Mid SAPS - ograniczona zawartość popiołu siarczanowego (<=0,8%), fosforu (0,07-0,09%) i siarki (<=0,3%).
Full SAPS - brak limitów ilościowych dla popiołów siarczanowych, fosforu i siarki.
Low SAPS - bardzo ograniczona zawartość popiołu siarczanowego (<=0,5%), fosforu (0,05%) i siarki (<=0,2%).
Mid SAPS - ograniczona zawartość popiołu siarczanowego (<=0,8%), fosforu (0,07-0,09%) i siarki (<=0,3%).
Full SAPS - brak limitów ilościowych dla popiołów siarczanowych, fosforu i siarki.
OLEJE SILNIKOWE FUEL ECONOMY - Mianem oleju silnikowego Fuel-Economy określa się olej paliwooszczędny, czyli taki, który redukuje zużycie paliwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz