W polskiej rzeczywistości pogodowej kierowcy muszą pamiętać o
regularnej wymianie opon: z zimowych na letnie wiosną i z letnich na
zimowe późną jesienią. Kierowcy z ciepłych krajów nie mają takich
problemów, mogą cały czas jeździć na oponach letnich, jednak Polacy
muszą zaopatrzyć się w osiem kół.
Różnica między oponą letnią a zimową
Opony letnie produkowane są z twardych materiałów, które odporne są
na wysokie temperatury i rozgrzany promieniami słońca asfalt. Toczą się
ciszej niż “zimówki” i dają większy komfort jazdy. Jednak opony letnie
założone zimą, pod wpływem mrozu twardnieją i tracą przyczepność.
Również ich bieżnik nie jest dostosowany do odprowadzania większych
ilości wody i błota pośniegowego. Jeżdżenie na oponach letnich zimą to
faktyczne zagrożenie dla użytkowników dróg, a w wielu krajach
europejskich taki proceder jest karany mandatem.
Sprawdzanie bieżnika
Jeśli chcemy, by opony letnie zapewniały nam bezpieczeństwo, musimy
kontrolować ich zużycie i pamiętać, że gumy nie są wieczne. Podstawą
jest dobry bieżnik. W bardzo łatwy sposób, bez użycia specjalistycznych
narzędzi, możemy sprawdzić czy opona nie jest zbyt starta. Jeśli
przyjrzymy się bieżnikowi, to zauważymy między “wzorem” na oponie
wypukłe, wyraźne punkty lub linie. Stanowią one wskaźnik zużycia
ogumienia. Kiedy bieżnik zetrze się tak, że będzie na równi ze znakami,
oponę należy wymienić na nową.
Zbyt stara ląduje na śmietniku
Nie wolno także używać opon, które w jakikolwiek sposób zostały
uszkodzone. Jeśli na ogumieniu pojawią się wybrzuszenia czy pęknięcia,
czas na zmianę. Warto opony obejrzeć także od wewnętrznej strony
pojazdu, żeby nie przeoczyć żadnej wady. Nie powinno się również
przekraczać okresu żywotności opony, który w przypadku opony letniej lub
całorocznej wynosi 5 lat, zaś zimowej 3 lata. Zarówno opony letnie, jak
i zimowe, najlepiej kupować w kompletach po cztery lub dwa. Oznacza to,
że gdy zniszczymy jedną oponę, musimy zakupić przynajmniej dwie nowe i
założyć je na tylną oś pojazdu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz