Znane są już wyniki badań na temat najmniej awaryjnych aut,
prowadzonych przez dwa najbardziej znane zespoły specjalistów.
Opublikowano raport niezawdodności ADAC 2010 oraz Raport DEKRA 2010. Oba
zestawienia nieco różnią się od siebie, niemniej jednak warto przyjrzeć
się rezultatom dwuletniej pracy fachowców.
Ranking niezawodności ADAC to jeden z ważniejszych bilansów na rynku
niemieckim. Raport dotyczy bezawaryjności pojazdów zarejestrowanych i
użytkowanych na terenie Niemiec. Głównym kryterium, jakie jest brane pod
uwagę podczas tworzenia zestawienia są zgłoszenia do serwisu ADAC od
kierowców, właścicieli pojazdów, które uległy awarii podczas podróży.
Między innymi sprawdzano stan techniczny samochodu, zastosowane w nim
podzespoły, stan, pochodzenie i jakość układu wydechowego.
Badano także emisję spalin oraz sprawdzano czy katalizator jest
odpowiednio zamontowany i spełnia normy Unii Europejskiej. W tegorocznym
bilansie uwzględniono około 500 000 z ponad 4, 25 mln przypadków z 2010
roku. Badaniem objęto samochody mające do sześciu lat. Warunkiem była
ich niezmieniona w formie produkcja - co najmniej przez 3 lata. Liczba
rejestracji samochodów objętych raportem musi wynosić przynajmniej 10
tysięcy egzemplarzy rocznie.
Na początek, na wyróżnienie zasługuje fakt, iż eksperci z
Automobilklubu ADAC uznali, że modele produkowane w tyskiej fabryce Fiat
Auto Poland powinny znaleźć się w ścisłej czołówce rankingu
niezawodności w kategorii samochodów klasy mini. Otóż w rankingu ADAC
2010, Fiat 500 znalazł się na drugiej pozycji, z kolei Fiat Panda zajął -
równie wysokie - czwarte miejsce. W tym samym rankingu Fiat Punto
(rejestrowany w 2010 roku) dostał opinię najwyższego stopnia
rekomendacji niezawodności ADAC. Polska marka od lat cieszy się dobrą
oceną i zajmuje wysokie pozycje w tego rodzaju rankingach. W 2008 roku
Fiat Panda zajął pierwsze miejsce w segmancie A i B.
Według rankingu niezawodności ADAC 2010 dla samochodów segmentu mini
najbardziej bezawaryjnym samochodem jest Toyota Aygo. W czołówce, poza
zwycięską Toyotą i polskim Fiatem, znalazł się Peugeot 107. Pierwszą
piątkę zamyka Renault Twingo. Następnie kolejno uplasowały się takie
modele jak: Citroen C1, Hyundai i10, Volkswagen Fox, Citroen C2, Ford
Ka, Kia Picanto, Smart Fortwo oraz Chevrolet Matiz.
Z kolei raport awaryjności DEKRA 2010 stworzony został na podstawie
wyników badań ponad 15 milionów samochodów w okresie od października
2007 do września 2009. Awarie samochodów, stwierdzone podczas badań, nie
były grupowane według wieku aut, lecz w oparciu o ich rzeczywisty
przebieg. W ten sposób powstały trzy segmenty przebiegu: od 0 do 50
tys.km, od 50 do 100 tys. km i powyżej 100 tys. km. Dzięki temu można
uniknąć nie odpowiadających rzeczywistości zestawień samochodów o bardzo
różnym przbiegu. Dodatkowo, wzięto pod uwagę tylko te rodzaje awarii,
które oddają rzeczywistą jakość techniczną pojazdów, między innymi stan
tłumików samochodowych i katalizatorów, a nie które są konsekwnencją braku dbałości o samochód.
W tegorocznym rankingu DEKRA na pierwszy miejscu uplasował się Opel
Corsa D. Bardzo dużo, bo aż 97, 3 % przebadanych egzemplarzy nie miało
żadnej usterki. Drugą pozycję zajęła najnowsza generacja Audi A4 (97%). Z
kolei ścisłą czołówkę zamyka Mercedes klasa C trzeciej generacji
(95,6%). W pierwszej piątce najmniej awaryjnych modeli znalazły się
również Smart Fortwo drugiej generacji (95,3%) oraz Mazda MX-5 (94,7%).
Natomiast w najgorszej piącte znalazły się Fiat Seicento (tylko w 44, 6%
przebadanych egemplarzy nie wykryto żadnej usterki), Ford Ka (46,4%),
Fiat Barchetta (48%) i Fiat Multipla (50,1%), a także Renault Twingo
(50,2 %).
Najwięcej usterek wykryto w samochodach z kategorii mini, czyli
samochody małe (udział 30, 6%). Jest wyraźna różnica między nimi a, na
przykład vanami (26,3%), samochodami terenowymi (25,9%), samochodami
kompaktowymi (24,9%) i klasą średnią (24,3%). Jeżeli chodzi o samochody
sportowe, kabriolety, to co około piąty (21,4%) wykazywał typowe ustarki
dla danego rodzaju pojazdu używanego. Cały raport jest do wglądu,
zawiera obszerne i szczegółowe zestawienie wyników dla różnych typów
samochodów.
Rzeczoznawcy DEKRA oraz specjaliści ADAC zalecają montaż
sprawdzownych części, pochodzących z bezpośredniej dystrybucji.
Rekomendują zakup części samochodowych, np tłumików samochodowych,
katalizatorów, w sklepach, które posiadają certyfikaty TUV, ISO, CE,
CERTIFIED SELLER. Podzespoły powinny być homologowane, przebadane pod
względem jakości. DEKRA i ADAC zalecają kierowcom okresowe badanie aut,
dokonywanie przeglądów, serwisowanie, sprawdzanie stanu poszczególnych
jego części. Są to czynniki, które także mają duży wpływ na to, jak
długo pojazd będzie nam służył. Brak dbałości o samochód może skutkować
zwiększoną awaryjnością auta.
Faktycznie niezawodność przy samochodach moim zdaniem jest niezwykle ważna i muszę przyznać, że jak każde auto może ulec awarii to należy wiedzieć co robić. Mi podoba się to co napisano na stronie https://wio.waw.pl/artykul/holuj-z-glowa-jak/1115125 gdyż holować pojazd również należy umieć.
OdpowiedzUsuń